search

Στο 4ο Μεσογειακό Συνέδριο Ναυτιλίας που πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά, τα στοιχεία ήταν ακλόνητα και το συμπέρασμα αβίαστο: η Μεσόγειος μπορεί και πρέπει να κηρυχθεί άμεσα ως Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών για τους ναυτιλιακούς ρύπους.

 

Από δεξιά: ο συντονιστής της συζήτησης Malte Siegert (Επικεφαλής Περιβαλλοντικής Πολιτικής, NABU), Γιώργος Σγούρος (Διευθυντής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ), Πάνος Μήτρου (Lloyd's Registry), Πέτρος Κόκκαλης (Ευρωβουλευτής, GUE/NGL), Κρίτων Αρσένης (Βουλευτής, ΜέΡΑ25), Daniel Rieger (Υπεύθυνος Πολιτικής Μεταφορών, NABU).

 

Στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2019, στην αίθουσα του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν τα δεδομένα που συνηγορούν στην κήρυξη της Μεσογείου ως Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών για τους ναυτιλιακούς ρύπους (MedECA), ενώ τονίστηκε η ανάγκη ανάληψης άμεσης δράσης για τον σκοπό αυτό.

Το συνέδριο αποτέλεσε τη συνέχεια των αντίστοιχων που έχουν ήδη λάβει χώρα στη Ρώμη, το Παρίσι και τη Μαδρίτη κατά τα έτη 2017 έως και 2019.
Το συνέδριο διοργανώθηκε από την Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία και τον Γερμανικό Οργανισμό Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU), εταίρο της στον διεθνή φορέα BirdLife International.

Η σειρά των συνεδρίων αυτών αποτελεί το επιστέγασμα των προσπαθειών μιας ευρείας ομάδας οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών υπό το συντονισμό του NABU, από χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Μάλτα, η Πορτογαλία, που στόχο έχουν την ανάδειξη του προβλήματος και την ενημέρωση αναφορικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν τα πλοία, αλλά και την εξεύρεση λύσεων και τη διατύπωση προτάσεων για την αντιμετώπισή της.

Οι παρουσιάσεις των προσκεκλημένων κάλυψαν το θέμα από την οπτική γωνία όλων των εμπλεκομένων μερών, των πολιτών του Πειραιά συμπεριλαμβανομένων, με την κορυφαία επιστημονική παρουσία του Dr. Axel Friedrich, διεθνώς αναγνωρισμένου εμπειρογνώμονα σε θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που έχει πρωτοστατήσει στην αποκάλυψη του σκανδάλου με τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων ντίζελ της Volkswagen και έχει πραγματοποιήσει για λογαριασμό του NABU τις μετρήσεις ρύπων στα λιμάνια του Πειραιά, της Κέρκυρας και της Σαντορίνης.

 

Στο βήμα ο Γ.Γ. του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δρ. Κωνσταντίνος Αραβώσης. Παρακολουθούν ο Διευθυντής της ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Γιώργος Σγούρος και ο Δρ. Axel Friedrich.

 

Τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης παρουσίασε ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δρ. Κωνσταντίνος Αραβώσης, ενώ στην κεντρική συζήτηση του συνεδρίου συμμετείχαν ο ευρωβουλευτής Πέτρος Κόκκαλης, ο βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου Κρίτων Αρσένης και ο εκπρόσωπος του Lloyd’s Register Πάνος Μήτρου.

Η ρύπανση από τον ναυτιλιακό τομέα αποτελεί μείζον ζήτημα δημόσιας υγείας, καθώς σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι ναυτιλιακοί ρύποι ενοχοποιούνται για περίπου 50.000 πρόωρους θανάτους στην Ευρώπη, σε ετήσια βάση. Αυτό συμβαίνει διότι ο ναυτιλιακός τομέας χρησιμοποιεί καύσιμα 3.500 φορές πιο «βρώμικα» από εκείνα που χρησιμοποιούνται στις κάθε είδους χερσαίες μεταφορές.

Παράλληλα, η ναυτιλία ευθύνεται για σημαντικό μέρος των παγκόσμιων αλλά και τοπικών εκπομπών διοξειδίου του θείου (SO2), οξειδίων του αζώτου (NOx) αλλά και μικροσωματιδίων, διαδραματίζοντας κομβικό ρόλο στην υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος και την επιτάχυνση του φαινομένου της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής.

Επιπρόσθετα, η ρυπογόνα λειτουργία του κλάδου, μεγεθυμένη τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της αύξησης των θαλάσσιων μεταφορών και των κρουαζιερών, απειλεί τόσο τη χλωρίδα και την πανίδα των παράκτιων περιοχών όσο και την πολιτισμική κληρονομιά, καθώς προκαλεί σημαντικές επιβαρύνσεις στα μνημεία μας, διαβρώνοντας μεταξύ άλλων και το μάρμαρο.

Όπως επεσήμανε ο Daniel Rieger, Υπεύθυνος Πολιτικής Μεταφορών του NABU, «ενόσω στο αίτημα ήδη υπάρχει υποστήριξη από μεσογειακές χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, άλλες χώρες με έντονους δεσμούς με τη ναυτιλία ακόμη διστάζουν να υιοθετήσουν την πρωτοβουλία. Οι αποδείξεις είναι πλέον αδιαμφισβήτητες: η μείωση των ρύπων σώζει ζωές, αλλά προσφέρει και μείζονα οικονομικά οφέλη. Δεν βλέπω τον λόγο να καθυστερούμε κι άλλο. Έχει φτάσει η ώρα της δράσης».

 

Το Συνέδριο παρακολούθησαν εκπρόσωποι Επιστημονικών και Περιβαλλοντικών Οργανώσεων, άνθρωποι της ναυτιλίας και εκπρόσωποι των πολιτών του Πειραιά.

 

Η υποβολή του αιτήματος για την κήρυξη ολόκληρης της Μεσογείου ως Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας των Ηνωμένων Εθνών (IMO) πρέπει να γίνει εντός του 2020, και μάλιστα να ρυθμίζει τις εκπομπές θείου και αζώτου, εάν επιθυμούμε τα ανθρώπινα, περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη που συνεπάγεται.

Όπως εξήγησε ο Γιώργος Σγούρος, Διευθυντής της ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ, «οι Έλληνες έχουμε το ίδιο δικαίωμα στον καθαρό αέρα με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Η κυβέρνηση θα πρέπει να ενεργήσει άμεσα. Χωρίς να χρειάζεται καν να επισημάνουμε ότι μια τέτοια ρύθμιση, λειτουργώντας ως καταλύτης καινοτομίας, είναι σε θέση να ενεργοποιήσει θετικά τον κλάδο της ναυσιπλοΐας».

Με δεδομένο ότι από την 1η Ιανουαρίου 2020 τίθεται σε εφαρμογή ο κανονισμός του IMO για τη χρήση καυσίμων μειωμένου θείου σε όλα ανεξαιρέτως τα πλοία, η μετάβαση της Μεσογείου σε Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών μπορεί να γίνει με χαμηλού επιπλέον κόστους ρυθμίσεις εκ μέρους των πλοιοκτητριών εταιρειών.

Υπενθυμίζουμε ότι ολόκληρη η Βόρεια Αμερική αποτελεί ήδη Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών, ενώ στην Ευρώπη το ίδιο καθεστώς απολαμβάνουν η Βαλτική Θάλασσα και η Βόρεια Θάλασσα.

Με δεδομένη την υποστήριξη του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) και τις θετικές εισηγήσεις του IMO, είναι φανερό ότι έχει φτάσει η ώρα για τη MedECA!

Δείτε τη Διακήρυξη της Ρώμης εδώ.

 


 

Για περισσότερες πληροφορίες:

Θανάσης Κούτσης, Υπεύθυνος Τύπου Ελληνικής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Εταιρείας | Τηλ.: 210 8228704 εσωτ.107 | Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Μεσόγειος χωρίς ατμοσφαιρική ρύπανση: Η ώρα της δράσης! https://ornithologiki.gr./images/nea/photo_news_balader.jpg Pavlos
Κάνε τη διαφορά!

Κάνε τη διαφορά!

Γίνε μέρος της προσπάθειας για ένα καλύτερο αύριο για τα πουλιά και τη φύση

Υποστήριξέ μας

Θέλετε να μαθαίνετε τα νέα μας;

Γραφτείτε στο Newsletter μας

Αποθήκευση
Επιλέγω τα cookies μου
Χρησιμοποιούμε cookies για να αποθηκεύσουμε τις προτιμήσεις σας ώστε η επόμενη επίσκεψή σας στην ιστοσελίδα να είναι ευκολότερη.
Αποδοχή Όλων
Άρνηση Όλων
Απολύτως απαραίτητα
Αυτά τα cookies είναι αναγκαία για να λειτουργήσει ο διαδικτυακός τόπος και δεν μπορούν να απενεργοποιηθούν. Συνήθως ορίζονται μόνο ως απάντηση στις ενέργειες που κάνετε εσείς. Μπορείτε να ρυθμίσετε τον φυλλομετρητή (browser) σας ώστε να μπλοκάρει τα cookies ή να σας ειδοποιεί σχετικά με αυτά, αλλά μετά, ορισμένα τμήματα του διαδικτυακού τόπου δεν θα λειτουργούν. Αυτά τα cookies δεν αποθηκεύουν πληροφορίες που σας ταυτοποιούν.
Aνάλυσης
Τα cookies ανάλυσης μας δίνουν τη δυνατότητα να μετράμε την επισκεψιμότητα και τις πηγές της στον διαδικτυακό τόπο μας, ώστε να μπορούμε να βελτιώνουμε την απόδοσή του. Επίσης, μας βοηθούν να γνωρίζουμε ποιες σελίδες είναι περισσότερο ή λιγότερο δημοφιλείς και να βλέπουμε πώς οι επισκέπτες κινούνται μέσα στον διαδικτυακό τόπο. Όλες οι πληροφορίες που συλλέγουν τα cookies αυτά είναι συγκεντρωτικές και ως εκ τούτου ανώνυμες. Εάν δεν επιτρέψετε στα cookies να είναι ενεργά, δεν θα ξέρετε πότε επισκεφτήκατε τον διαδικτυακό τόπο μας και δεν θα μπορείτε να παρακολουθείτε τις επιδόσεις του.
Google Analytics
Επιλογή
Άρνηση